Průzkum probíhal v různých průmyslových odvětvích v Itálii, Španělsku, Británii, Francii, Německu a Rusku s cílem zjistit aktuální stav vývoje ve firmách těchto velikostí. Součástí průzkumu byla i identifikace největších výzev pro rok 2015. Mezi jeho hlavní zjištění patří následující oblasti.

Malé a středně velké firmy vidí největší interní tlak v nedostatku času a v přílišné administrativě

Více než polovina vlastníků malých a středně velkých firem a domácích kanceláří (54 %) začala podnikat s cílem pracovat sama pro sebe. Téměř třetina z těchto podnikatelů (28 %) se domnívá, že věnují příliš mnoho času na všeobecnou administrativu a papírování. O nedostatku času pro rozvoj vlastního podnikání je přesvědčeno dokonce 29 % z nich. Každý pátý přiznal, že většinu času tráví papírováním, a nemůže tak věnovat dostatek pozornosti ziskovějším oblastem svého podnikání.

Průzkum zjistil, že je tomu tak zejména v případě italských a ruských podnikatelů, kteří mají pocit, že nejméně času věnují právě rozvoji vlastnímu podnikání.

Malé, středně velké firmy i domácí kanceláře potřebují na začátku podnikání pomocnou ruku

81 % procent majitelů domácích kanceláří a malých a středně velkých firem přiznává, že při zahájení podnikatelské činnosti nemělo dostatek znalostí nebo hledalo pomoc s různými oblastmi svého podnikání. Mezi nejproblémovější oblasti patřily finance a účetnictví – polovina podnikatelů přesně nevěděla, jak si s těmito oblastmi sami poradit. Druhým největším problémem byla byrokracie související s právními předpisy a s dodržováním různých nařízení. S nedostatkem informací nebo neznalostí bojovalo při založení firmy 48 % respondentů.

O průzkumu

Studii zajistila jménem společnosti Canon Europe firma ICM Unlimited. V rámci šetření provedla u malých a nejmenších firem celkem 1251 rozhovorů s osobami s rozhodovacími pravomocemi pro oblast informačních technologií a tisku. Průzkum proběhl v šesti regionech – v Itálii, Španělsku, Británii, Francii, Německu a Rusku – mezi firmami s maximálně 49 zaměstnanci, a to v období od 17. září do 6. října 2014.

 

Byrokracie je i nadále problémem jak pro zavedené firmy, tak i pro začínající podnikatele

Pomoc v boji s byrokracií přitom nehledají jen nové firmy – 49 % respondentů uvedlo, že i v dnešní době přináší byrokracie a s ní spojené úřední povinnosti neustálé problémy. Toto číslo je výrazně vyšší v případě italských podnikatelů – s uvedeným tvrzením souhlasilo celých 76 % z nich. Naopak v Rusku vidí situaci podobně pouze 37 % podnikatelů. Navíc téměř třetina (31 %) dotázaných uvedla, že má s administrativou a papírováním opravdu mnoho práce. S tímto tvrzením souhlasí zejména Francouzi (44 %) a ti podnikatelé, kteří působí v oblasti vzdělávání nebo státní správy (52 %).

Nejdůležitějším aspektem technologie je efektivita

Většina malých a středně velkých firem i domácích kanceláří má úplnou kontrolu nad správou svého interního IT, nicméně více než čtvrtina (26 %) firem této velikosti využívá outsourcingu třetích stran. Služeb outsourcingu využívají tyto firmy nejvíce ve Francii (35 %), naopak největší podíl zajištění výhradně interními prostředky připadá na Německo (65 %). Není přitom žádným překvapením, že významnou roli při rozhodování o pořízení produktů hraje efektivita, kterou při výběru tiskových zařízení preferovalo 65 % respondentů. Rozhodnutí o nákupu navíc nesouvisí jen s náhradou vadného či poškozeného vybavení, ale také s přáním získat další vlastnosti a funkcionalitu.

„Tento poučný průzkum poukazuje na některé z největších výzev, kterým dnes evropské malé a středně velké firmy i domácí kanceláře čelí,“ říká Daniel Míka, B2B marketingový ředitel společnosti Canon CZ. „Zjištění, že i ve 21. století takové množství malých firem a domácích kanceláří ochromuje byrokracie a papírování, je opravdu fascinující. Tyto firmy tak zbytečně ztrácí drahocenný čas, který by mohly věnovat na podporu růstu vlastního podnikání a na komunikaci se svými zákazníky.“

„Významným důvodem, který respondenty vedl k založení vlastních firem, byla možnost pracovat pro sebe a naplnit své vlastní vize. Je proto naprosto jasné, že si vlastníci malých firem – a to v celé Evropě – přejí oprostit od monotónního vyplňování formulářů i od základních administrativních úkonů. Smyslem tohoto přání je mít možnost věnovat podstatnou část energie na hledání nových zákazníků a zajištění vysoké spokojenosti existujících klientů,“ upřesňuje Daniel Míka.

„V Evropě by měly v budoucnu malé společnosti i nejmenší firmy růst, a tato předpověď nás opravdu velmi těší. Je navíc povzbuzující vědět, že mezi těmito firmami všeobecně převládá pozitivní nálada a optimismus. A i když podnikání stále ještě ovlivňuje mnoho externích problémů včetně politického a ekonomického klimatu, které jsou mimo jakoukoli kontrolu podnikatelů, existuje nesčetné množství technických řešení zjednodušujících boj s vnitřními překážkami včetně dodržování předpisů a nařízení, papírování i správy informačních technologií. Pevně věříme, že díky kvalitní podpoře, poradenství a vhodným technologiím mohou malé a středně velké firmy i domácí kanceláře překonat významnou část administrativní zátěže a vykročit vstříc úspěšnému roku 2015,“ dodává Daniel Míka.